Пояснювальна записка
Зміст освітньої галузі «Мистецтво» визначається за такими змістовими лініями: музична, образотворча та мистецько-синтетична, які реалізуються шляхом вивчення окремих предметів або інтегрованих курсів.
Програма з музичного мистецтва для підготовчого, 1 – 4 класів забезпечує реалізацію мети і завдань освітньої галузі, визначених у Державному стандарті початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, у якій передбачено формування у молодших школярів ключових компетентностей, основою формування яких є опанування учнями предметних компетенцій – нормативно закріплених результатів навчання, які охоплюють знання, уміння, навички, засвоєні способи діяльності, прояви емоційно-ціннісних ставлень.
Метою музичної освіти в початковій школі є формування і розвиток в учнів комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування музичними цінностями та способами музичної діяльності шляхом здобуття власного естетичного досвіду й емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва, а також формування елементарної музичної освіченості і культури як важливої і невід’ємної частини їхньої духовності у процесі сприймання та інтерпретації кращих зразків української та світової музичної культури.
Ця мета конкретизується в основних завданнях, спрямованих на формування базових освітніх компетентностей та загальний естетичний розвиток учнів:
введення учнів у світ добра й краси, що є у музичних творах, засвоєння ними початкових знань про особливості художньо-образної мови музичного мистецтва;
розвиток чуттєво-емоційного сприйняття навколишнього світу крізь призму музичного мистецтва, прилучення учнів до животворного джерела людських почуттів і переживань, втілених у музиці;
збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, підведення їх до осягнення художньо-образної суті музичного мистецтва в його найпростіших втіленнях;
сприяння розвитку образного мислення, уяви, загальних та музичних здібностей учнів;
формування здатності до різних видів активної музично-творчої діяльності, опанування елементарними практичними вміннями та навичками;
формування універсальних (духовних, моральних, громадянських, естетичних) якостей творчої особистості;
виховання ціннісного ставлення до музичного мистецтва.
Корекційно-розвитковими завданнями предмету є:
• розвиток у дітей здатності емоційно сприймати музику;
• формування уявлень про музичне мистецтво, знайомство з його роллю у житті;
• розвиток мови та мовлення дитини;
• корекція слухового сприймання, слухової пам’яті, слуховох уваги у процесі засвоєння музичного матеріалу;
• корекція недоліків пізнавальної сфери дітей шляхом систематичного, цілеспрямованого розвитку сприймання музики;
• виправлення в учнів недоліків моторно-рухової сфери;
• розвиток емоційно-естетичного ставлення дітей до предметів і явищ навколишнього світу, творів музичного мистецтва;
• розвиток у них інтересу до музично-творчої діяльності;
• розвиток їх музично-сенсорних здібностей;
• виховання основних моральних та комунікативних якостей особистості, в тому числі формування основ їх національної свідомості.
Змістове наповнення програми передбачає формування в учнів світоглядних, ціннісно-орієнтаційних, навчально-пізнавальних, творчо-діяльнісних, комунікативних компетентностей, що досягається через сприймання та інтерпретацію творів народного і професійного музичного мистецтва, оволодіння досвідом художньо-практичної діяльності, розвиток творчих здібностей, потреби в міжособистісному спілкуванні та спілкуванні з творами музичного мистецтва.
Характеристика структури навчальної програми
В основу структури програми покладено різні грані музики як єдиного цілого. Програма має тематичну побудову, що дає змогу об’єднати різні види музичної діяльності учнів (сприймання музики, виконання, засвоєння необхідних музичних понять і термінів, елементарне музикування, інсценування пісень, ритмічна й пластична імпровізація тощо) на одному уроці.
Зміст і послідовність тем визначаються необхідністю розвитку в учнів здатності до співпереживання тих почуттів і станів, що виражає музика; до осягнення художньо-образної суті музичного мистецтва у найпростіших виявах, засвоєння елементів музичної мови; можливостями усвідомлення зв’язків музики з життям, набуттям ними практичного досвіду. Уміннями сприймати, аналізувати і виконувати музику учні оволодівають у тісному зв’язку із засвоєнням конкретної теми.
Тематична побудова програми (заснована на музично-педагогічній концепції Д.Кабалевського) пройшла у свій час багаторічну масову експериментальну перевірку в школах України і зарекомендувала себе як найбільш доцільна.
Теми програми мають не тільки навчальний, але й музично-естетичний характер і відкривають можливість досягнення цілісності та єдності навчального процесу не лише в межах одного уроку, але й протягом семестру, навчального року і всього навчального курсу.
Основні напрями корекційно-розвиткової роботи, відображені у третій колонці програми, спрямовані на формування просторових уявлень, розвиток сенсорної сфери, слухової уваги, мисленнєвих процесів, мови і мовлення, стимуляцію рухової активності, корекцію поведінкових проявів тощо. Всі напрями корекційно-розвиткової роботи взаємопов’язані та взаємообумовлені.
Базова програма передбачає свободу творчості вчителя й можливості вибору сучасних педагогічних методик. Тому у варіативних авторських концепціях назви навчальних тем, порядок та обсяг їх подання можуть бути іншими (за умови відповідності до Державного стандарту). При цьому вчитель може додавати або самостійно добирати інші музичні твори для сприймання, виконання та музикування з урахуванням сучасних напрацювань тощо.